Výběr a údržba pájecích hrotů

10 pravidel správné péče o pájecí hrot ručního pájedla při bezolovnatém pájení.
Datum: 21.02.2024
  | 
Kategorie: Odborné vysvětlivky
10 pravidel správné péče o pájecí hrot ručního pájedla při bezolovnatém pájení.

1. Teplota

  • Nastavená teplota na hrotu pájedla má zásadní vliv na jeho životnost.
  • Teplotu nastavujte tak nízkou, jak je to možné (doporučujeme max.400°C).
  • Teplotu zvolte podle daného pájeného spoje, pájecí stanice a hrotu takovou, při které dojde k zapájení ve standardním čase (max. 4s).
  • Výhodou je vědět, jestli teplota nastavená na pájedle, je skutečně na hrotu. K tomu se
  • používají jednoúčelové teploměry jako je např. HAKKO FG-100 či FG-101.
  • Mnohem účinnější, než zvyšování teploty, se při problémech s pájením bezolovnatých spojů osvědčuje vhodný výběr tvaru hrotu či přídavné tavidlo, nejlépe gelové.

První pravidlo zní: Nezvyšovat teplotu bezdůvodně!

2. Nová pájka

  • Hrot pájedla je tepelně namáhán a vystaven oxidaci i když je pájedlo uložené ve stojánku.
  • Proto vždy po kompletní operaci očistěte hrot a aplikujte na hrot novou pájku. Teprve poté uložte pájedlo do stojánku.
  • Pájka tak ochrání hrot proti oxidaci vzdušným kyslíkem.

Proto doporučujeme zásadu: Aplikovat novou pájku na hrot, pokud vím, že nejbližších 5 minut nebudu pájet!

3. Vypínání pájedla

  • Při odchodu z pracoviště či přerušení pájení vždy vypněte pájedlo, neboť hrot pájedla je tepelně namáhán a vystaven oxidaci i když je pájedlo uložené ve stojánku.
  • Pájedla nové generace, jako např. HAKKO FX-951 mají v sobě zabudovanou funkci automatického vypnutí či poklesu teploty na hrotu po určeném čase bez pájení.

Standardem by mělo být: Vypnout pájedlo, pokud vím, že nejbližších 15 minut nebudu pájet!

4. Čištění pájecích hrotů

  • Pro běžné čištění hrotů pájedel používejte výhradně prostředky k tomu určené.
  • Prvním systém čištění jsou vodou napuštěné houbičky buď ve formě samostatné houbičky, do které se otírá hrot, nebo jako dva protiběžné válečky v jednoúčelovém strojku. Houbička nesmí být suchá ani potopená ve vodě. Používejte destilovanou či demineralizovanou vodu místo vodovodní, v které jsou minerály a další látky urychlující korozi. Zásadní chybou je použití houbiček určených např. na čištění nádobí. Tyto jsou obohaceny látkami, které působí na rozpouštění nečistot, tuků a připálenin, které agresivně působí na hrot.
  • Druhým systémem je drátkový čistič hrotů (HAKKO 599). Jde o mosazné špony pokryté tavidlem. Výhodou je, že jsou méně korozně agresivní vůči hrotu, než vodou napuštěná houbička, a při čištění nedochází k takovému snížení teploty na hrotu.

Mělo by být samozřejmostí: Na čištění hrotů pájedel používejte prostředky určené výhradně pro čištění hrotů a po očištění naneste novou pájku na hrot!



5. Odstranění oxidů, obnova porušené vrstvy pájky na pracovní části hrotu

  • Ztrácí-li hrot smáčitelnost pájkou a objevují se na něm zčernalá místa je nutné odstranit oxidy a obnovit porušení pokovení pájkou.
  • Postup: Hrot očistěte houbičkou či drátkovým čističem, následně ponořte do pasty obnovující vrstvu pájky (Tip Tin – 95 či HAKKO FG-100) a aplikujte novou pájku.
  • Obnova pájkou není absolutní, obnovení lze provést pokud je na hrotu alespoň nějaká vrstva železa.
  • Operaci lze několikrát opakovat. Není-li ani po dvou či třech opakováních hrot dokonale pokoven, použijte na očištění jemný mosazný kartáček (je součástí HAKKO FT-700) nebo jemné protiběžné mosazné kartáče (HAKKO FT-700) a poté hrot opět pokovte v pastě a aplikujte na něj novou pájku.

Nezapomínejte: Včas odstranit oxidy a obnovit pokovení pájkou na pracovní části hrotu!

6. Mechanické namáhání pájecího hrotu

  • Nejcitlivější a z pohledu životnosti hrotu nejdůležitější vrstvou je poželezení měděného jádra. To může být narušeno nejen korozí ale i mechanicky.
  • Nepoužívejte pájedlo pro činnosti jako je šroubování, mechanické posunování součástek či zatlačování vývodů součástek do desky plošného spoje.
  • Také představa, že silnějším tlakem na hrot a mechanickým posunováním hrotu v pájeném spoji se zlepší přenos tepla do pájeného spoje, je mylná.

Mělo by platit: Pájedlo není šroubovák, dlátko nebo pinzeta!

7. Výběr pájecí slitiny

  • Olovo v pájecí slitině účinně brzdilo korozní agresivitu cínu.
  • V bezolovnatých slitinách tomu tak není a korozní agresivita bezolovnatých slitin je obecně vyšší.
  • Slitina Sn-Cu, která je oblíbená pro svoji nízkou cenu, má největší vliv na korozi pájecího hrotu.

Při výběru pájecí slitiny nezapomínejte na to, že: Nejlevnější slitina je korozně nejagresivnější vůči hrotu!

 

 

8. Tavidlo v pájce

  • Tavidlo použité v pájce má vliv na životnost hrotu.
  • V pájkách malých průměrů je méně tavidla. Tavidlo pak nemůže dostatečně účinně chránit hrot vůči oxidaci vzdušným kyslíkem.
  • Stejné je to u trubičkových pájek s nízkým obsahem tavidla.
  • Agresivnější tavidla napadají hrot sama o sobě.
  • Nejefektivnějším způsobem využití tavidla z trubičkové pájky, jak pro pájený spoj, tak pro životnost hrotu, je naříznutí pájky do V-drážky (V-cut) speciálním nařezávacím strojkem - HAKKO 375.

Naše doporučení je: Při dlouhodobé práci s malými průměry pájky, pájkami s nízkých obsahem tavidla či agresivním tavidlem častěji kontrolujte hrot!

9. Výměna hrotu

  • Buďte obezřetní při výměně pájecího hrotu vůči jeho pokovení.
  • Chybou je např. vytahování hrotu z pájedlo pomocí kleští.
  • Základním příslušenstvím každého pájedla by měl být nástroj či tepelně odolná podložka pro bezpečné vyjmutí hrotu.

Je dobré dodržet zásadu: Pro výměnu hrotu používejte k tomu určenou pomůcku!

10. Čistota topného článku, hrotu a přechodových dílů

  • Životnost hrotu nepřímo ovlivňuje čistota přechodových dílů pájedla od topného článku do hrotu. Zoxidované díly zhoršují přenos tepla do hrotu a topný článek musí dodat více energie do hrotu, aby dorovnal nastavenou teplotu.
  • K čištění topného článku lze použít jemné brusné plátno či mosazný kartáč.
Naučte své operátory: Pro výměnu hrotu používejte k tomu určenou pomůcku!

 

Zásadním krokem pro prodloužení životnosti hrotu je ruční pájení v inertní dusíkové atmosféře, kdy je hrot po celou dobu provozu chráněn před oxidací vzdušným kyslíkem

Naše webové stránky používají cookies, které nám pomáhají zjistit, jak jsou naše stránky používány. Abychom cookies mohli používat, musíte nám to povolit. Kliknutím na tlačítko „OK, souhlasím“ udělujete tento souhlas.


Cookies jsou malé soubory, které webové stránky (i ty naše) ukládají ve Vašem webovém prohlížeči. Obsahy těchto souborů jsou vyměňovány mezi Vaším prohlížečem a našimi servery, případně se servery našich partnerů. Některé cookies potřebujeme, aby webová stránka mohla správně fungovat, některé potřebujeme k marketingové a statistické analytice. Zde si můžete nastavit, které cookies budeme moci používat.

Nezbytné cookies
Analytické cookies
Marketingové cookies
ve všech produktech